Programserien FILMFORM RE:VIEW är tillbaka och gästas först ut i år av den ambulerande parasit-biografen Terrassen med bas i Köpenhamn och Malmö. Med en nyfiken blick på Filmforms skrymslen och vrår har Terrassen satt samman ett tvådelat filmprogram bortom samlingens allfartsvägar som belyser svårartade arkivkategoriseringar och visningssituationens sociala betydelse. FILMFORM RE:VIEW är ett format där externa personer och organisationer från olika delar av kultur- och forskarvärlden bjuds in att fördjupa sig i Filmforms samling. Utifrån egna intresseområden och frågeställningar sammanställs ett filmprogram som sedan visas i form av en öppen filmvisning på Filmform.
FILMPROGRAM:
Del 1 (med start 18.30)
Yet, Stan VanDerBeek, 1957, 2 min, visas på 16mm
Show Leader, Bruce Baillie, 1966, 1 min, visas på 16mm
N, Ann Robertsson, 1967, 3 min, visas på 16mm
Programmet visas för små grupper, i nära anslutning till Filmforms filmarkiv. Samling i Filmforms lokal på Svarvargatan 2.
Del 2 (med start 19.30)
Rädda Victoria, Victoriakommitén, 1975, 14 min, visas på 16mm
Persona Project 02.4: VIDEOACTIVE, Sara Jordenö, 2002, 03:10 min
Filmvisningen introduceras och åtföljs av ett kort samtal med Oscar Pedersen, Amin Zouiten, John Skoog och Jakob Ohrt från Terrassen.
Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog
Persona Project 02.4: VIDEOACTIVE
Sara Jordenö
2001, 00:03:10
N
Anne Robertsson
1967, 00:03:00
RÄDDA VICTORIA
En kväll tillägnad Filmforms arkiv. I samarbete med Filmform så kommer Terrassen visa filmer som, med ett par undantag, inte är en del av Filmforms distributionskatalog – filmer som har blivit felkrediterade, som har gjorts kollektivt och/eller anonymt, som betonar förbisedda aspekter av både filmskapandet och arkivet. Filmer som på ett eller annat sätt har hamnat emellan eller undvikt arkivets principer. Istället för att fokusera på en formell eller innehållsmässig tematik så belyser programmet den arkivaliska akten, samt dess motpart, projektionen. Programmet kommer hedra arkivets inneboende flux när det rör sig genom Filmforms olika rum, skärmar och format.