Först ut i höstens upplaga av programserien FILMFORM RE:VIEW är curatorn och skribenten Paulina Sokolow som har valt att lyfta fram Det var en tid då allt var möjligt – All makt åt fantasin! av Mats Eriksson Dunér. Den timslånga filmen handlar om det självorganiserade gemenskapsprojektet Gamla Bro som ägde rum under några år i slutet av sextiotalet med adress Gamla Brogatan i Stockholms city. Visningen blir utgångspunkt för ett samtal med redaktören och senioraktivisten Mathias Wåg om dagens (brist på) kollektiva rörelser och hur synen förändrats sedan sjuttiotalet.
FILMFORM RE:VIEW är ett format där externa personer och organisationer från olika delar av kultur- och forskarvärlden bjuds in att fördjupa sig i Filmforms samling. Utifrån egna intresseområden och frågeställningar sammanställs ett filmprogram som sedan visas i form av en öppen filmvisning på Filmform.
Vid biljettinsläppet visas även Annika Erikssons Wir sind wieder da, 2010, 23:55 min, som loop i lokalen. Efter visningen samtalar skribenten Mathias Wåg med Paulina Sokolow om filmprogrammet.
Filmprogram:
Verk ur Filmorms distributionskatalog
Det var en tid då allt var möjligt – All makt åt fantasin!
Mats Eriksson Dunér
2014, 01:00:00
Wir sind wieder da
Annika Eriksson
2010, 00:23:55
”Det hade kunnat funka”
Genom en samling Super-8 filmklipp, TV-reportage och läsningar från ett vittnesseminarium väver konstnären Mats Eriksson Dunér varsamt fram den dramatiska men också ömsinta historien om Gamla Bro, en öppen mötesplats organiserad av en grupp frivilliga aktivister som välkomnade personer ur alla generationer och bakgrund. Deras kamp – mot byråkratin, medias svartmålning, anarkistiska kupper, psykisk ohälsa och drogmissbruk – äger rum i ett samhälle ganska olikt vårt och mot fonden av en välfärdsstat som nått sin höjdpunkt. Det här filmprogrammet vill öppna upp för reflektioner om makt, politik, auktoritet, samhällskontrakt, revolt och tänkbara former för organisering i skuggan av det nya Sverige, plågat av nyliberalism, klimatnödläge och fascism. Kvällen inleds med Annika Erikssons verk Wir sind wieder da (2010) ¬– en sorts tableaux vivant där en grupp punkare samlats på en öppen icke-plats.
– Paulina Sokolow
Paulina Sokolow är konsthistoriker och arbetar som kommunikatör på Tensta konsthall och Folkrörelsernas Konstfrämjande. Hon är även t f kulturredaktör på tidningen Flamman samt bidrar tidvis med texter för Ord & Bild samt Judisk Krönika.
Mathias Wåg arbetar som redaktör för tidskriften Brand och som frilansande skribent. Wåg är redaktör för antologin Ockuperat! Svenska husockupationer från 1968 till 2018 (2019) och producerar även podcasten Apans anatomi.
Med tack till Paulina Sokolow och Mathias Wåg. Filmform drivs med verksamhetsstöd från Kulturdepartementet via Konstnärsnämnden samt från Kulturrådet.