Tidigare events: 2001 - 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016

English version

62. International Short Film Festival Oberhausen 2016

Filmform presenterar programmet Filmform News med ett urval nya titlar i distribution.

Söndag den 8 maj 2016 kl. 22:30 Kino Sunset, Lichtburg Filmpalastnewwindow Oberhausen

Filmform – arkiv och distributör av svensk experimentell film och videokonst presenterar ett urval nya titlar i distribution.

 

PROGRAM

General Rehearsal for Suicide
Åke Karlung
3 min, 1964, 16mm to DCP, sound, colour

The film was an attack on the advancing pop culture and the art establishment. A musician cuts his leg with a saw at a happening at Moderna Museet in Stockholm and is likened to a victim of the contemporary art world. This film has been digitally restored by the Swedish Film Institute.

Last Days of Leningrad
Maria Zennström
28 min, 2016, 35mm to DCP, sound, colour, Russian and Swedish with English subtitles

A film about the poor intelligentsia, shot in a cramped flat in a city that was called Leningrad in 1989. Today, the people and the city where the film was shot no longer exist. The film becomes a time capsule.

We the Others
Maja Borg
8 min, 2014, super 8 to DCP, sound, colour, English

We the Others is a short cinematic poem about the value of physical diversity. From ancient philosophy to modern projections of a high tech future, there seems to be a question that we need to debate over and over: what is human value?

Reading Glass
Malin Pettersson Öberg
15 min, 2015, DCP, sound, colour, Swedish with English subtitles

In a time of disappearing industries and a society in transformation, Reading Glass reflects on the significance of glass for Swedish culture and modern society, through one slow and sideway camera movement in Scandinavia’s largest art glass collection.

Happy Days
Daniel Westlund
3 min, 2015, DCP, sound, colour

Auditorial chairs come to life in an orderly manner, in chaos and in a sleepy, vegetative slumber. The chairs appear to move on their own will and with different personalities. Sometimes they act as victims of circumstances, in free fall and as if thrown.

M-E: A Video Selfie
Emie // Eva-Marie Elg
14 min, 2015, DCP, sound, colour, English and Swedish with English Subtitles

The artist turns the camera on herself in a quest to explore historically feminine traditions from a film historic and psychological perspective. How will professional strangers such as psychics, psychologists and a dream interpreter define her?

Totalt ca 71 min

 

Mer information på festivalens hemsida på www.kurzfilmtage.denewwindow. Programmet genomförs med stöd av Kulturrådet.

(Copyright: Åke Karlung, Maria Zennström, Maja Borg, Malin Pettersson Öberg, Daniel Westlund, Emie // Eva-maria Elg)

Gunvor Nelson-retrospektiv på Cinemateket i Stockholm, Göteborg och Malmö

Filmform presenterar en filmretrospektiv med Gunvor Nelson inom Cinematekets serie "Vad som helst - till synes…". Filmaren och konstnären Gunvor Nelsons (1931-) filmrepertoar är mycket omfattande. I sex program i Stockholm och fem i Malmö och Göteborg visas filmer från 1966 till 2006. Det första programmet visas på Cinemateket i Stockholm (Filmhuset) den 17 februari, den 1 mars i Malmö (Spegeln) och den 20 mars i Göteborg (Capitol). Övriga visningsdatum och programtexter, se nedan.

Kom i god tid inför visning för att lösa biljett (70 kr) eller köp online (endast visningarna i Stockholm). Medlemskap krävs inte.
Åldersgräns 15 år.

Varmt välkomna!

Program: Cinemateket i Stockholm (Filmhuset)

Läs mer på Cinematekets hemsida

17 februari kl 18.00 Program: Begynnelse, kropp och surrealism
SCHMEERGUNTZ 1966, 16mm, 15'00*
FOG PUMAS 1967, 16mm, 25'00*
TAKE OFF 1972, 16mm, 10'00
MOONS POOL 1973, 16mm, 15'00
(*tillsammans med Dorothy Wiley)

Introduktion av Anna-Karin Larsson och Daniel A. Swarthnas från Filmform. Efter visningen pratar filmvetaren John Sundholm om Gunvor Nelsons filmer.

25 februari kl 18.00 Program: Muir Beach
KIRSA NICHOLINA 1969, 16mm, 16'00
FIVE ARTISTS BILLBOBBILLBILLBOB 1971, 16mm, 70'00*
(*tillsammans med Dorothy Wiley)

27 februari kl 18.30 Program: Den familjära sfären
MY NAME IS OONA 1969, 16mm, 10'00
RED SHIFT 1984, 16mm, 50'00
TIME BEING 1991, 16mm, 6'00

1 mars kl 18.00 Program: Återvändandarens blick
FRAME LINE 1983, 16mm, 22'00
FIELD STUDY #2 1988, 16mm, 8'00
LIGHT YEARS 1987, 16mm, 28'00
NATURAL FEATURES 1990, 16mm, 28'00

15 mars kl 18.00 Program: Stadens flöde
KRISTINA'S HARBOR REVISITED 1993/2010, 16mm överförd till HD, 38'00
OLD DIGS 1993, 16mm, 20'00

23 mars kl 20:15 Program: Skuggor och växtlighet
TREE-LINE 1998, digital fil, 8'00
SNOWDRIFT (Snowstorm) 2001, färg, digital fil, 9'00
TRACE ELEMENTS 2003, digital fil, 10'00
TRUE TO LIFE 2006, digital fil, 38'00

Program: Cinemateket i Malmö (Spegeln)

Läs mer om programmen i Malmö på Cinematekets hemsida

1 mars kl 19.00 Program: Begynnelse, kropp och surrealism
12 mars kl 14.00 Program: Den familjära sfären
22 mars kl 19.00 Program: Återvändandarens blick
2 april kl 14.00 Program: Stadens flöde
12 april kl 19.00 Program: Skuggor och växtlighet

Program: Cinemateket i Göteborg (Capitol)

Läs mer om programmen i Göteborg på Cinematekets hemsida

20 mars kl 14.00 Program: Begynnelse, kropp och surrealism
3 april kl 14.00 Program: Den familjära sfären
17 april kl 14.00 Program: Återvändandarens blick
1 maj kl 14.00 Program: Stadens flöde
15 maj kl 14.00 Program: Skuggor och växtlighet

Om Gunvor Nelsons filmer

Filmaren och konstnären Gunvor Nelsons (1931-) filmrepertoar är mycket omfattande och variationsrik. I det första programmet Begynnelse, kropp och surrealism ställs betraktaren inför en avväpnande striptease i TAKE OFF, oförutsedda absurditeter och anakronismer i FOG PUMAS, ljusstrimmors exponering på kroppar som simmar under vatten i MOONS POOL, och i SCHMEERGUNTZ' found footage-montage växlar skönhetstävlingar och mode med graviditet, blöjbyten, kräkningar, sport och slagsmål.

Medan i programmet Den familjära sfären utgör MY NAME IS OONA, TIME BEING och RED SHIFT en trilogi som med varierad optik, form och temporalitet, berör familj, barndom, minnets förhållande till nuet, åldrandets bräcklighet och livets slutskede.

Återvändarens blick återvänder Nelson från USA till Sverige vilket innebär ett slags reaktualiserat möte med ett förflutet, där platser och monument upplevs med perspektivförskjutning. Filmandet är en självreflexiv process och ett förkroppsligande av det hon ser. Animation, ljud och tystnad ges en större och mer avgörande betydelse än i tidigare filmer.

Om KRISTINA'S HARBOR REVISITED - där invånare hörs berätta om livet i Kristinehamn - antyder en mer dokumentär skildring av miljöerna kring ån Varnan - så fångar OLD DIGS åns reflexioner, växter, skräp och ting, som syns i och under vattenytan. I OLD DIGS har även de konkreta berättarrösterna i KRISTINA'S HARBOR REVISITED förvandlats till ett 'inre' icke-narrativt mummel. Dessa filmer visas i programmet Stadens flöde.

Det avslutande programmet Skuggor och växtlighet fokuserar på Nelsons videoverk. I hennes första video TREE-LINE lever, liksom genomgående i hennes senare verk, montaget, överlagringarna och processandet av ursprungsmaterialet kvar. I exempelvis TRUE TO LIFE utforskar hon med kameran närgånget växtligheten och dess färger, från vårens knoppande och sommarens frodighet till höstens förmultning och vinterns snötäcke.

I Stockholm ges även extravisningen Muir Beach med filmerna KIRSA NICHOLINA och FIVE ARTISTS BILLBOBBILLBILLBOB som båda fokuserar på vänner och livet kring Muir Beach i Kalifornien. Den första dokumenterar en graviditet och förlossning i hemmet. Den andra filmen kretsar kring fem konstnärer och är i lika stor utsträckning en film om vardagsliv, familjerelationer och den krets av konstnärer de alla tillhörde.

(Bilder Copyright: Gunvor Nelson)